

Op de website ( basisschoolkuurne.be) kan je alles vinden omtrent De Boomgaardschool te Kuurne.
Per klasje hebben wij echter ook onze eigen blog waar we allerhande nieuwtjes en weetjes zullen posten die we aan de buitenwereld te vertellen hebben.
Kom hier alvast af en toe eens een kijkje nemen om zo op de hoogte te blijven van wat er reilt en zeilt in de 3e kleuterklas.
We storten ons als een raket de kosmos in met ons nieuwste thema. Deze week gaan we op ontdekkingsreis door ons zonnestelsel, begeleid door Paxi, de alien, die ons stap voor stap meeneemt op deze intergalactische reis.
Op maandag hebben we de ruimte verkend aan de hand van boeiende filmpjes van Paxi. Daarnaast hebben we ons verdiept in de fascinerende wereld van raketten en satellieten.
Op dinsdag hebben we de aarde van dichtbij bekeken, waarbij we ontdekten dat onze planeet niet alleen om de zon draait, maar ook om zijn eigen as. We hebben geleerd hoe bewegende platen bergen vormen en hebben ons verwonderd over de traag voortschrijdende, maar intense hitte van de lava uit vulkanen, die zelfs warmer is dan kokend water.
Woensdag en donderdag stonden in het teken van de zon en de maan. We hebben begrepen waarom de maan soms een halve maan is en soms vol, en we hebben ontdekt wat de oorzaak is van het afwisselende ritme van dag en nacht.
Als knutselactiviteit mochten onze vriendjes hun eigen ruimteschip bouwen. De meester toonde verschillende raketontwerpen, maar onze vriendjes ontplooiden hun creativiteit volledig door unieke ruimteschepen te creëren. Op de knutseltafel lag een scala aan materialen waaruit de vriendjes vrij konden kiezen, en met instructies zoals op, naast, onder, voor, en achter, vertelden ze de meester waar de verschillende onderdelen moesten worden bevestigd.
Donderdagnamiddag hebben we thema de ruimte eventjes aan de kant gelaten en zijn we de sneeuw gaan trotseren. De vriendjes hadden een heel leuke namiddag!
Meester Jos
We zijn het jaar 2024 met koude voeten en handen gestart, maar gelukkig dragen we elkaar een warm hart toe!
De week begon zonder specifiek thema, maar de vriendjes hadden de keuze uit drie verschillende onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn: huizen in de versie van de drie biggetjes, het verkeer en de ruimte. Na een stemming kozen de meeste vriendjes voor het thema ruimte.
Ze mochten vragen bedenken over dit onderwerp, en na een nachtje erover slapen kwamen ze met enkele vragen die we de komende weken op een speelse en educatieve manier zullen proberen te beantwoorden.
We hebben ook geleerd over het samenstellen van woorden, zoals bijvoorbeeld “voetbal”; voetbal bestaat uit de woorden “bal” en “voet”. De meester gaf de vriendjes een afbeelding van een voetbal, en vervolgens moesten ze in de zaal een afbeelding van een bal en een afbeelding van een voet gaan zoeken. Dit deden we ook met andere woorden.
Voor wiskunde hebben we een actieve benadering gebruikt. De kleuters kregen de opdracht om voor, achter, naast, op, tussen, onder de bank te gaan staan. Sommige vriendjes voerden deze opdracht supersnel uit.
Kerst komt dichterbij en wat gaan we doen? De kerstboom versieren natuurlijk!
Eerst hadden we een probleem om op te lossen: waar kunnen we de kerstboom neerzetten zonder in de weg te staan? Waar hebben we genoeg ruimte om hem te plaatsen? Om dit op te lossen, moesten we meten, maar al mijn meetlatten waren te klein.
We moesten een andere oplossing bedenken.
We begonnen met het bepalen van de breedte van de kerstboom – nemen we de onderkant of de bovenkant? We moeten de breedste kant meten, en dat is de onderkant. Maar hoe kunnen we vergelijken als mijn meetlatten te klein zijn?
Plotseling zei een vriendje dat de breedte van de kerstboom even breed is als het vriendje groot is. We legden de onderkant van de kerstboom naast het vriendje, en het vriendje had gelijk! Dus konden we de lengte meten met behulp van het vriendje. De laatste vraag was nu: wat kunnen we gebruiken om te meten? Er kwamen veel ideeën naar voren, maar opeens opperde een vriendje het idee van een touw. Geweldig idee! We namen touw en knipten het even lang als ons vriendje, dat even lang was als de brede van de kerstboom. Ik knipte meerdere stukjes touw die even lang waren, en de vriendjes mochten per twee in de klas op zoek naar een oppervlakte waar het touw gestrekt in paste.
Wiskundige problemen oplossen met meetkunde is toch leuk!
Daarna hebben we de kerstboom geplaatst, maar eerst hebben we geleerd hoe een stopmotionfilmpje werkt. We gaan namelijk ook een stopmotionfilmpje maken terwijl we de kerstboom versieren. De vriendjes zijn heel benieuwd naar het resultaat, dat ik volgende week op de blog zal plaatsen.
Meester Jos
Op maandag kwam Sinterklaas op bezoek en vertelde ons dat er alleen maar brave kindjes zijn!
Tussen het vele dansen en zingen sprak Sinterklaas ook lovende woorden over onze vriendjes. Ze ontvingen allemaal een zakje lekkernijen. De klas kreeg bovendien cadeaus van Sinterklaas: een autobaan en drie gezelschapsspelletjes.
De vriendjes konden niet wachten om ermee te spelen.
De vriendjes werkten ook verder aan de zolen. Deze zolen lopen heel zacht, en zwarte Piet gebruikt ze op het dak zodat niemand zijn stappen hoort.
De vriendjes leerden verschillende woorden over het thema Sinterklaas aan de hand van kaarten. We speelden een spelletje met rijmwoorden. De meester verspreidde de kaarten in de zaal en noemde een woord. De vriendjes renden zo snel mogelijk naar het themawoord dat rijmde op het genoemde woord.
Op dinsdagochtend gingen we naar een toneelstukje in de Kubox in Kuurne. Het was een grappig en leuk toneelstuk over een koning en koningin. Het was een zeer plezierige ervaring voor de vriendjes, die zich helemaal inleefden in de wereld van het verhaal. Sommige kleuters wilden het zelfs nog een keer zien.
Meester Jos
Vorige week bezochten en bespraken we diverse daken, zowel schuine als platte. We overwogen de uitdaging voor Sinterklaas en zijn Pieten om soepel op daken te kunnen klimmen. Bij slecht weer zagen we op een foto van vorige week dat Sinterklaas zelfs een hoogtewerker kon gebruiken. Een vriendje stelde een interessante vraag: “Horen de kinderen Sinterklaas en Zwarte Piet niet lopen op de daken?” Samen met de vriendjes zijn we op onderzoek gegaan.
We liepen eerst op banken en merkten op dat bij langzaam wandelen het geluid bijna onhoorbaar was. Maar we stootten op een ander probleem, want bij snel wandelen maakten we wel geluid. Aangezien de Pieten veel huizen moeten bezoeken, moeten ze snel kunnen wandelen/lopen. We brainstormden over hoe we konden helpen en kwamen tot de beslissing om geluiddempende zolen te ontwikkelen.
Voordat we met ons onderzoek begonnen, wisten we niet welke schoenmaat Sinterklaas en Zwarte Piet hadden. Ze wisten wel dat hun schoenmaat groter was dan die van de vriendjes. Er werd besloten om de schoenmaat van de meester te gebruiken, want beter te groot dan te klein. De vriendjes namen de omtrek van de meester zijn schoenen en zo kregen we de afmetingen van een schoenzool.
Nu kunnen de tests beginnen en starten we onze zoektocht naar de meest effectieve geluiddempende schoenzool.
Meester Jos