De projectweek is van start gegaan! Samen met de andere kleuterklassen hebben we gekozen om te werken rond de wonderlijke wereld onder water. We zijn de projectweek begonnen met een poppenspel dat bedacht is door juf Jana. Aan de hand van het verhaaltje hebben we veel onderwaterdieren verkend, en de vriendjes vonden het erg leuk om te zien.

De eerste vis die we hebben besproken, werd door de vriendjes als Nemo herkend, maar het is eigenlijk een clownvisje. Clownvisjes zijn de vissen die bescherming zoeken bij anemonen om te ontsnappen aan de lipvis, hun natuurlijke vijand.
Verder hebben we geleerd over de trog, de egelvis en de kogelvis, die tanden heeft zoals een konijn.

We hebben ook kennis gemaakt met de walvisfamilie, zoals dolfijnen, orka’s en walvissen. We hebben geleerd dat ze zoogdieren zijn en dat ze geen eieren leggen zoals vissen, maar baby’s baren, zoals mensen doen.
Dolfijnen kunnen slechts 15 minuten onder water blijven en moeten dan boven water komen om adem te halen via hun luchtspleet. Vissen daarentegen hebben kieuwen en kunnen de hele tijd onder water blijven. De vriendjes vonden het erg leuk om al deze dieren na te spelen.

Op dinsdagnamiddag werden de vriendjes van verschillende klassen in vier verschillende groepen verdeeld. Bij mij konden de vriendjes deelnemen aan een afvalrace, bij juf Jana leerden ze een lied en een dans, bij juf Lien konden ze yoga doen, en bij juf Evelien was er een ritmische dans.

We deden ook aan knutselen. Samen gingen we een grote aquarium knutselen, waarbij we octopussen maakten. Bij juf Kimberley konden de vriendjes een vis maken op een achtergrond met water