De komende twee weken staat ons thema in het teken van ‘Gevoelens!’ Er zijn talloze verschillende emoties, maar de basisemoties zijn blij, boos, bang en verdrietig. De vriendjes hebben in hun nog jonge leventjes al op diverse manieren kennisgemaakt met deze gevoelens. Daarom zijn we maandag begonnen met een gespreksronde aan verschillende gesprekstafels. Aan elke tafel lag een afbeelding van een emotie. De kinderen zaten in kleine groepjes aan tafel en mochten vrijuit praten over hun eigen gevoelens rond de afbeelding.

Vervolgens was het de beurt aan het kleuterteam om verschillende emoties uit te beelden. De leraren ‘speelden’ verschillende emoties na, en de kleuters mochten raden welke emotie we uitbeeldden. Daarna mochten ze zelf emoties uitbeelden. Het was de eerste keer dat ik zoveel vriendjes met veel plezier woedend zag worden.

Met behulp van het verhaal “Het Kleurenmonster” leerden we ook dat we verschillende emoties tegelijk kunnen ervaren. We speelden het verhaal ook na als een poppenspel, wat de kleuters erg genoten vonden.
Als knutselwerkje gaven we een Kleurenmonster kleur met stukjes papier. Elke kleur vertegenwoordigde een andere emotie.

Een andere leuke opdracht was de gezichtjes van verschillende emoties op het juiste gezicht plaatsen. Bijvoorbeeld: Het meisje met twee strikjes is boos. De kinderen kozen dan het boze gezichtje en plakten dat op het meisje met twee strikjes. De opdracht werd zeer goed uitgevoerd door de kinderen.