In onze klas zijn we momenteel druk in de weer met het thema “Winkelen”. Vorige week hebben we een bezoek gebracht aan een échte winkel, zodat de kinderen konden ervaren hoe het eraan toegaat wanneer je boodschappen doet. We hebben gekeken hoe de producten in de rekken staan, hoe de kassa werkt en hoe je netjes in de rij wacht tot je aan de beurt bent. Nu de kleuters hebben gezien hoe winkelen in het echt gaat, proberen we dit ook uit in de klas.
Voor onze klaswinkel hebben we samen bedacht welke materialen en spullen we nodig hebben. We gebruikten onder andere mandjes, tasjes, namaakgroenten en -fruit, speelgoedproducten en kassabonnetjes. Er staat zelfs een kassa die met zelfgemaakte munten, zodat de kinderen kunnen oefenen met betalen. We hebben ook het woord “open” en “gesloten” gestempeld of nageschreven en ontdekt dat een winkel pas open is als we binnen mogen komen en weer gesloten is zodra we moeten opruimen of de openingsuren zijn afgelopen.
Terwijl we spelen in het klasje, leren de kinderen verschillende manieren van met elkaar omgaan rond het thema ruilen, lenen en kopen. Soms hebben ze namelijk niet per se iets nodig, maar kunnen ze het ook van een vriendje lenen of tijdelijk ruilen. Hierover voeren we dan samen een gesprekje om duidelijke afspraken te maken, zoals: “Hoe lang mag ik dit gebruiken?” of “Wat geef ik terug in ruil?”. De kinderen vinden het vaak spannend om zelf in de rol van winkelier of klant te kruipen.
We besteden ook aandacht aan het bijhouden van een boodschappenlijst en het noteren wat we hebben gekocht of wat nog nodig is. Zo leren de kleuters plannen en overzicht houden. Op die manier maken we een gezamenlijk lijstje, waarin we noteren wat er allemaal gekocht moet worden.
Om de woordenschat te vergroten, schrijven of stempelen we regelmatig woorden die bij het thema passen, zoals “winkel”, “kassa”, “open” en “gesloten”. Dit stimuleert niet alleen het leren lezen en schrijven, maar vergroot ook het zelfvertrouwen van de kleuters wanneer ze zelf woorden herkennen en kunnen maken. Daarnaast maken we regelmatig tekeningen waarop de kleuters inkleuren wat ze uit de winkel willen halen. Dit helpt hen na te denken over hun eigen behoeften en wensen, en maakt het rollenspel in de klaswinkel nog echter.
Het thema “Winkelen” laat zien hoe speels leren en echte ervaringen elkaar kunnen versterken.
Meester Jos






















