Op de grote speelplaats oefenden we de woordenschat over de ruimte in met het spel: ren je rot! Op alle uithoeken van de speelplaats staat een stoel met prenten. Juf benoemt een voorwerp en we lopen er zo vlug mogelijk naar toe. Bij een tweede oefening zegt juf enkel een getal tot 6 en ook dan lopen we naar de juiste stoel waar we het juiste aantal afbeeldingen zien. Met het mooie weer was er op dinsdagnamiddag les in openlucht. De juffen maakten 6 hoeken waar een opdracht moest uitgevoerd worden. De parachute werd de melkweg waarop we 3 planeten (ballen) moesten laten bewegen zonder dat ze vallen. Met een komeet (bal) moesten we planeten omver rollen. Met dozen, rollen en blokken bouwden we een raket. Met een speciale maanwandeling (hinkelspel) belandden we op de maan. Met water en penselen schilderden we planeten, sterren en maan op de grond. Op het speeltuig, banken en blokken waren we op een planeet waar de grond lava was en we dus niet met onze voeten op de grond mochten komen. In kleine groepjes werkten we de opdrachten af en met een doorschuifsysteem konden we in alle hoeken gaan spelen. Een grote uitleg maar de foto’s hieronder maken veel duidelijk.

We bekeken ook een poppenkastspel over de melkweg en luisterden naar het verhaal van Zoeperman (jeugdboekenweek). Op donderdagnamiddag konden we nog eens een tik-tak mee maken die volledig in het teken stond van ‘de ruimte’. In de werkhoek schilderden we ons ruimtetuig, raket of sterrenkijker. Op vrijdag hebben we die tentoon gesteld en konden we pluimen geven aan de werkjes die we mooi vonden (zonder te weten van wie het werkje was).

Het was een boeiend en leerrijk thema. Volgende week werken we over de paashaas.